معلومات طبی و صحی

آخرین اخبار و جدیدترین معلومات

معلومات طبی و صحی

آخرین اخبار و جدیدترین معلومات

شناخت آنزیم‌های افزایش دهنده قدرت مغز

استحکام اتصالات عصبی از هم گسیخته می‌تواند قدرت را در مبتلایان به آلزایمر افزایش دهد.
به گزارش ساینس دیلی ، محققان امریکایی به مطالعه آنزیم‌هایی پرداخته‌اند که در ساختمان یک پروتئین مهم و زیربنایی برای سیناپس‌های مغز به کار می‌رود.
سیناپس‌ها محل اتصالات عصبی هستند که از طریق آنها ارتباط بین سلولهای مغزی با یکدیگر برقرار می‌شود. در بیماری‌های تحلیل برنده سیستم عصبی مانند آلزایمر و پارکنسیون، سیناپس‌های تضعیف شده بتدریج از بین می‌روند.
محققان برای اولین بار دریافته‌اند، آنزیم‌هایی وجود دارند که با تغییر پروتئین خاصی در مغز به تقویت و استحکام این سیناپس‌ها کمک می‌کنند.
در واقع این فرآیند که با افزون یک گروه فسفات (P)‌ به این پروتئین صورت می‌گیرد و فسفوریلدسیون نام دارد ، در بزرگ‌تر شدن و استحکام بیشتر سیناپس موثر است بنابراین ، پیشرفت این روند در بهبود عملکرد شناختی نقش دارد.

۹ نفر از هر ۱۰ بیمار مبتلا به سرطان ریه سگرتی هستند

سرطان ریه در سراسر دنیا شایع ترین علت مرگ بیماران سرطانی در هر دو جنس مرد و زن است.
دکتر مهرداد باقریان، متخصص خون و آنکلوژی، با عنوان این مطلب که سرطان ریه در مراحل اولیه هیچ نشانه ای ندارد،گفت: بیماران، اغلب زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بیماری در مراحل پیشرفته قرار دارد. شاید به همین دلیل باشد که سرطان ریه کشنده ترین سرطان محسوب می شود.
وی با اشاره به آمار ۶۸ درصدی بیماران مبتلا به سرطان ریه که در فاصله ۵ سال از زمان تشخیص بیماری، جان خود را از دست می دهند، افزود: سرطان ریه در سراسر دنیا شایع ترین علت مرگ بیماران سرطانی در هر دو جنس مرد و زن است.
این متخصص خون و آنکلوژی، با اشاره به اینکه از هر ۱۰ بیمار مبتلا به سرطان ریه ۹ نفر سیگاری هستند، ادامه داد: آگاهی از نشانه های شایع این بیماری سبب می شود که این سرطان مهلک در ابتدایی ترین و درمان پذیرترین مرحله ممکن، تشخیص داده شود.
باقریان، شایع ترین نشانه سرطان ریه را سرفه دانست و گفت: افزایش تعداد یا شدت سرفه در فرد سیگاری، سرفه به همراه خلط خونی حتی اگر اندک باشد، درد مبهم یا مشخص درقفسه سینه، تنگی نفس در اثر فعالیت، خشونت یا تغییر صدا که بیشتر از دو هفته طول کشیده باشد، عفونت های مکرر ریه و مجاری تنفسی، بروز خس خس سینه به صورت حاد و...، از دیگر علائم این نوع سرطان است.
این متخصص خون و آنکلوژی، مهم ترین عامل سرطان زایی که سبب تغییرات سرطانی سلولهای ریه می شود را، ترکیبات زیانبار مختلف موجود در دود سیگار دانست و افزود: مصرف سیگار هنوز هم مهم ترین عامل خطر ابتلا به سرطان ریه است.
باقریان گفت: خطر ابتلا به سرطان ریه با افزایش مقدار و مدت تماس با دود تنباکو افزایش می یابد و هر چه سن شروع مصرف سیگار پایین تر باشد، خطر ابتلا بیشتر است.
وی اظهار داشت: برآورد می شود که افراد سیگاری ۱۳ برابر افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند. این مقدار برای فردی که به مدت ۲۰ سال روزی دو پاکت سیگار مصرف کرده است، به ۷۰ برابر می رسد.
باقریان همچنین گفت: مطالعات متعدد نشان داده است که خانم های سیگاری بیشتر از آقایانی که همان مقدار سیگار دود می کنند، به سرطان ریه مبتلا می شوند که این افزایش ممکن است به دلیل حساسیت بیشتر خانمها به مواد سرطان زای موجود در دود سیگار باشد.

لاغر بمانید تا مبتلا به سرطان نشوید

یک پژوهش گسترده بین المللی به این نتیجه رسیده است حتی افرادی که اضافه وزن ندارند، برای کاهش خطر ابتلا به سرطان باید خود را لاغرتر کنند.
به گزارش شبکه BBC ، صندوق جهانی تحقیقات سرطان جامع ترین تحقیق تاریخ را در مورد بیماری سرطان و شیوه های زندگی انجام داده و توصیه هایی را منتشر کرده است.
از جمله این توصیه ها عدم افزایش وزن در سنین بزرگسالی، پرهیز از نوشیدن نوشابه های قنددار، نوشیدنی های الکلی و گوشت فرآوری شده است. درضمن همه باید تلاش کنند تا حد ممکن خود را لاغر نگه دارند، بدون اینکه دچار کمبود وزن غیرطبیعی شوند.
گفته می شود افرادی که شاخص وزن بدن (BMI) آنها بین ۱۸.۵ و ۲۵ باشد، از نظر وزنی سلامت هستند. این شاخص عددی است که از نسبت قد به وزن فرد به دست می آید. در گزارش منتشر شده تحقیق تازه ای وجود ندارد، بلکه گروه محققان هفت هزار تحقیقی که در طول پنج سال صورت گرفته بوده اند را بررسی کرده اند.
به گفته آنها، مجموع این بررسی ها، جامع ترین تحقیق درباره خطرات شیوه های خاص زندگی را تشکیل می دهد.
این پژوهشگران معتقدند که میزان چربی بدن، از عوامل اصلی بروز بیماری سرطان است و اهمیت این عامل از آنچه قبلا تصور می شده، بسیار بیشتر است.
به گفته پروفسور مارتین وایزمن، ابتلا به سرطان تصادفی نیست، بلکه موضوع میزان خطر ابتلا به این بیماری است و شما می توانید این خطر را کمتر کنید. مهم این است که مردم خودشان شیوه زندگی شان را کنترل کنند.
البته به نظر می رسد که دو سوم موارد سرطان به شیوه زندگی مربوط نباشد که در این صورت کار چندانی از دست افراد ساخته نیست.
ولی می توان از بیش از سه میلیون از ده میلیون مورد سرطان که هر سال در سرتاسر جهان مشاهده می شوند با عمل کردن به توصیه های اعلام شده پیشگیری کرد.
سرطان راست روده و سینه از شایع ترین سرطان ها هستند. در این گزارش آمده است که دلایل متقاعد کننده ای وجود دارد که میزان چربی بدن نقش اصلی را در بروز این نوع تومورها دارد.
محققان به ویژه توصیه می کنند که مردم از گوشت های فرآوری شده مانند کالباس و سوسیس پرهیز کنند و مصرف گوشت قرمز را تا نیم کیلو در هفته کاهش دهند.
به گفته این محققان، این گزارش نخستین سندی است که در آن از تغذیه نوزاد با شیر مادر به عنوان وسیله ای برای محافظت از سرطان نام برده شده و توصیه شده که این کار سبب جلوگیری از سرطان سینه در مادر و پیشگیری از ابتلا به چاقی مفرط در کودک می شود، هر چند این موارد هنوزبه اثبات نرسیده اند.

چگونه از درد معده بکاهیم؟

تا کنون معده شما مانند یک هاون برایتان کار می کرد و بی وقفه هرآنچه را از ترش و شیرین گرفته تا تند و گازدار، نوش جان می کردید خرد و هضم می کرد. آنزیم ها به وظایفشان چه هنگام خالی بودن معده و چه به وقت پر بودن آن، آشنا بودند اما به تازگی از درد معده رنج می برید و این به موضوعی کمی حاد بدل شده به ویژه آنکه غذا را بیرون از خانه میل می کنید با هزار قسم استرس!
بدانیم که معده مهمترین بخش سیستم هاضمه است این را که همه ما می دانیم باقی می ماند توصیه های متخصصان هضمی، به کار بستن توصیه های زیر به زعم خانم دکتر نسرین فرهمند، فوق تخصص امراض هضمی و معده می تواند از رنج معده تا حدود زیادی بکاهد:
۱- اسید معده برای کمک به هضم غذاست بنابراین هیچگاه معده خود را خالی نگه ندارید.
۲- غذای خود را در محیطی کم تنش صرف کنید و قانون بیست دقیقه را مراعات کنید.( خوردن هر وعده غذای اصلی باید حداقل ۲۰ دقیقه طول بکشد).
۳- برای پرهیز از درد نفخ و پیچش روده ها، غذا را آرام میل کنید.
۴- معده تان را به خوردن منظم غذا و میوه و آب عادت دهید.
۵- اگر می خواهید شب ها خواب راحتی داشته باشید پس از صرف شام بلافاصله به رختخواب نروید.
۶- غذاهای چرب و تند، ترشی ها، نمک و ادویه علاوه بر اینکه زمینه ساز بیماری هستند، خوردن مرتب آنها برای معده مضر است.
۷- خوردن ساندویچ ، پیتزا، چیپس و تنقلات و نوشابه های گازدار را برای همیشه فراموش کنید!
۸- کشیدن سیگار بر درد معده می افزاید اگر ترک آن برایتان دشوار است با ترک گهگاهی به خود و معده و ریه تان استراحت بدهید.
۹- حبوباتی مانند نخود ولوبیا را قبل از پختن چند ین ساعت در آب سرد تر کنید در غیر این صورت معده را به زحمت خواهید انداخت.
۱۰-خوردن آب حین صرف غذا را به تاخیر بیندازید. بهترین زمان برای خوردن آب یک ساعت قبل و یا بعد از غذا خوردن است.
۱۱- استفاده از غذاهایی که با روغن زیاد سرخ شده است را از صدر فهرست غذایی خود و خانواده تان خارج کنید.
۱۲- مصرف الیاف گیاهی، ویتامین ب کمپلکس ، نشاسته، سبزی ها و میوه ها به تقویت معده می انجامد.
۱۳- چنان چه لازم باشد در ساعات معینی غذا میل کنید.
۱۴- سالاد تازه، ماست، انواع سوپ های ساده ، سبوس جو، عدس پخته، گندم سیاه، دانه زیره، گل بابونه، برگ نعنا، رازیانه، زنجبیل، زعفران و سیر از دوستداران طبیعت، خانه و آشپزخانه و سفره شما هستند.
۱۵- ورزش کردن را از خاطر نبرید حتی اگر ۵ دقیقه باشد.
۱۶- عسل دوست معده است هر روز آن را میل کنید.
۱۷- بر خلاف نظر رایج، کیله برای معده بسیار مفید است.
۱۸- چنانچه از استرس روز در امان نبوده اید و فشارهای روانی شما را احاطه کرده اند حتما از حمام آب سرد استفاده کنید. 
 
(با تشکر از اقای حمید که بنده را متوجه اشتباه نوشتاری نمودند)

خطر بیماری سیاه آب چشم کاربران کامپیوتر را تهدید می‌کند

محققان نگرانند که استفاده زیاد از کامپیوتر می‌تواند به بیماری گلوکوم (سیاه آب) به خصوص در میان کسانی که نزدیک بین هستند، منجر شود.
پژوهشگران جاپانی در یک مطالعه، چشم کارمندان چهار شرکت مختلف که هر یک پنج هزار کارمند داشت را معاینه کردند.
سپس کارمندان را بسته به میزان استفاده از کامپیوتر به سه دسته سبک، متوسط و سنگین تقسیم کردند. در مجموع مشخص شد که ۱/۵ درصد از کارمندان دچار نقص‌های مربوط به میزان دید بودند.
کارمندانی که در طبقه کاربران سنگین قرار داشتند، بیشتر از سایرین از نزدیک‌ بینی یا دوربینی در رنج بودند.
بررسی‌های بیشتر نشان داد: استفاده زیاد از کامپیوتر با ظهور گلوکوم و نزدیک بینی در ارتباط است.
لازم به ذکر است، بیماری گلوکوم ناشی از افزایش فشار مایع در داخل چشم است و درصورت عدم درمان می تواند به نابینایی منجر شود.