معلومات طبی و صحی

آخرین اخبار و جدیدترین معلومات

معلومات طبی و صحی

آخرین اخبار و جدیدترین معلومات

کنترول شکر

گویند وقایه بهتر از تداویست، خیلی از بیماری هایست که با کنترول، از خطر و پیشرفت آن جلوگیری کرده می توانیم، چنانچه بیماری دیابت (شکر) از همین جمله است.

حاجی صالح محمد از ولسوالی شیوکی، دوزاده سال بیماری شکرداشت، وی توانست با کار دهقانی، پیاده گردی و استفاده از دوا، طبق توصیه داکتر درجه شکرش را کنترول کند.

معاون علمی شفاخانه ابن سینا می گوید: "مریضان شکر می توانند با آله اندازه گیری شکر، همیشه درجه شکرخود را کنترول کنند. از یک وسیله اندازه گیری باید 1 نفر استفاده کند."

کسانی که آله اندازه گیری شکر ندارند با مراجعه به شفاخانه، می تواننددرجه شکر شان را چک کنند .

نظر به توصیه داکتران همان طور یکه بلند بودن درجه شکر خون خطر ناک است، پایین بودن آن همسان است.

غذای مناسب در کنترول شکر تا حد زیادی نقش دارد، بیمارا ن شکر باید از خوردن نشایسته و شیرینی باب اجتناب ورزند که بیشتر در بوره و انواع شیرنی باب، برنج، نان خشک، کچالو و امثال آن پیدا می شود .

همچنان باید از غذایی پروتین دار و چربی زیاد مانند گوشت، روغن زرد و چربی حیوانی کمتر استفاده شود، اما سهم ترکاری و میوه بایأ بلند برده شود.

داکتر همدرد می گوید: "پرهیز غذایی، تطبیق دوا مطابق هدایت داکتر و کنترول وزن سهم ارزنده در کنترول شکر دارد."

عروسی دختران کم سن

در هر نیم ساعت یک خانم کم سن از اثر مشکلات بارداری میمرد.

ازدواج تنها راه سالم تشکیل خانواده است، اما بعضا عروسی برای دختران کم سن در بسا موارد مشکل آفریده است.

مسوولین صحت باروری وزارت صحت عامه افغانستان می گویند در هر نیم ساعت یک خانم کم سن از اثر مشکلات بارداری میمرد.

خانمی از ولایت پکتیا 11سال داشت، که عروسی کرد. اوپس از دوسال دو بار سقط کرد و در طفل سوم دچارکم خونی و دردمندی شدید شد .

یکی از علل کم خونی مادران و ضایع شدن طفل آنها، عروسی در سن قبل ازبلوغ است.

به گفته مسوولین صحت عامه تا حال از 30 تا 35 فیصد خانم ها به کلنیک های صحی دسترسی دارند، باقی در خانه ولادت می کنند.

داکتر روزا تقدیرمتخصص امراض نسایی می گوید: "برای دختران کم سن که هنوز به بلوغ نرسیده اند توصیه می شود، تا در شفاخا نه ولادت کنند."

بعضا ولادت ها سبب مرگ طفل و مادر کم سن شده، مشکلات روانی هم بار می آرد. گلچهره 11ساله ، که پیهم دو طفلش را سقط کرده، حال با بیماری روانی دچار است.

یکی از علل کم خونی مادران و ضایع شدن طفل آنها، عروسی در سن قبل ازبلوغ است

تعداد از خانم های خورد سن در زمان حمل و یا بعد از ولادت ناراحتی روانی، زود رنجی، احساس بی قراری و ترس پیدا می کنند.داکتر مصدق نادمی می گوید:

"خانم های کم سن قدرت وبرداشت مسوولیت های زیاد را ندارند، به خصوص حاملگی و تولد طفل، اکثرا سبب پیدا شدن افسردگی در آنها شده می تواند."

به گفته داکتران، دختران در اواخر دوره نو جوانی به بلوغ می رسند و در این صورت از بسا مشکلات جسمی و روانی بدر آمده می توانند.