معلومات طبی و صحی

آخرین اخبار و جدیدترین معلومات

معلومات طبی و صحی

آخرین اخبار و جدیدترین معلومات

مشکل چاقی درافغانستان رو به افزایش است

( بر گرفته از وب سایت بی بی سی)

به گفته کارشناسان مسایل صحې، وزن زیاد نه تنها باعثٍ امراض مختلف میگردد، بلکه نشانه ء بعضې از بیمارې ها هم است. گرچه این مشکل در اوایل جوانی آنفدرتاثیر ندارد، چرا که بدن مقاوم میباشد، اما بعد هامیتواند زمینه را برای پیداشدن امراض مختلف آماده سازد.

اما چاقی یا وزن زیاد چیست؟ چه کسی را چاغ گفته میتوانیم؟

رحمت الله ذهین یکی از استادان دانشگاه کابل و داکتر موظف در شفاخانه علی آباد میگوید:

وقتیکه وزن شحمی ( چربی ) انسان ، نظر به قد او زیاد شود، انسان چاق گفته میشود. برای اندازه گیری چاقی، واحد های مقیاسی زیادی درجهان وجود دارد، اما راه ساده این است که نخست وزن انسان به کیلوگرام اندازه شود وبعدا از اندازه ء قد، یک متر کم شود، در اینصورت وقتې که تناسب وزن از بیست وپنج کیلو زیاد باشد ، به آن وزن زیاد ( چاقی ) گفته میتوانیم.

قابل یاد آورې است ک این فورمول برای ورزشکاران صدق نمیکند. چرا که وزن آنها شحمې نه بلکه وزن عصلاتې است. همچنان این فورمول در اطفال هم تطبیق نمیشود.

 بعضی خانمهای که وزن بیشتر دارند امیدوار(باردار) شده نمیتوانند
 
داکتر حفیظه امرخیل

خانمې که باشنده ولایت میدان وردک است ازخاطر وزن زیادې که دارد با بعضی مشکلات روبرو است. به گونه مثال ، در وقت کار کردن زود خسته میشود، درد مفاصل دارد و از مشکل نفس تنگې هم شکایت دارد .

یکې از باشنده هاې ولایت لوگر هم که وزن زیاد دارد و در منطقه کوتهء سنگې شهر کابل مصروف فروختن پرزه های موتر است میگوید که: دروقت پیاده روی وانجام دادن کار های جسمانی زود مانده شده و نفسش میسوزد، همچنان درخواب زیاد خروپف میکند به صورت درست تنفس کرده نمیتواند. همچنان اضافه میکند که وزن زیاد، او را تنبل ساخته و بالای کاروبار او تاثیر منفی بجا گذاشته است .

داکتر ذهین اضافه می کند: در افغانستان مشکل چاقی رو به افزایش است. به گونهء مثال، تنها به شفاخانه علی آباد روزانه تا ده نفر اشخاصې مراجعه میکند که مشکل چاقې دارند.

آقاې ذهین میگوید: وزن زیاد باعث مشکلات صحې مختلف شده میتواند که ازآان جمله میتوان از مشکل تنگ شدن رگها، نفس تنگی، ایستاد شدن ناگهانی قلب، پیر شدن زود رس ، چین و چروک پوست، سکته دماغی، ضعف جنسی و ضعف حافظه نام برد. تعداد از اشخاصیکه وزن زیاد دارند ، به ظاهر تندرست معلوم میشونداما بعد ها با مشکلات صحی مختلف روبرو شده میتوانند.

از جانب دیگر با زیاد شدن سن ( عمر ) امکانات چاق شدن هم بیشتر میشود. از همین خاطر این مشکل در اطفال کمتر دیده میشود.

به گفتهء کارکنان صحی این مشکل درخانمها نسبت به مرد ها زیاتر است و برای آانها بعضې مشکلات صحې که مخصوص زنان است پیدا شده میتوانند. داکتر حفیظه امرخیل متخصص امراض زنانه میگوید : بعضی خانمهای که وزن بیشتر دارند امیدوار(باردار) شده نمیتوانندو اگر امیدوار هم شوند، دروقت زایمان طفل با مشکلات مختلف دچار میشوند. به گونهء مثال: با فشار پاین خون ، امراص قلبی و انهایکه امیدوار نیستنداز کمر دردی وپا دردی رنج میبرند .

داکتر عبدالحمید سمندری درمورد اینکه علت های چاقی چیست، چنین میگوید: خوردن چربی زیاد، خوردن شیرینی و نان خشک زیاد، انجام ند ادن کار جسمی، ارثیت، خوردن بعضېی از دوا ها ( دوا های امیدواری ودوا های عصبی ) و مشکل غدهء تایراد و بعضی امراض عصبی باعث بیشتر شدن وزن شده میتواند.

 بخاطر نجات از چاقی راه های مختلف وجود دارد که یکی آن متوجه بودن به خوراک روزمره میباشد
 

بخاطر نجات از چاقی راه های مختلف وجود دارد که یکی آن متوجه بودن به خوراک روزمره میباشد. احمد خان ، یکی از باشنده های شهر کابل میگوید که سابق نود کیلو گرام وزن داشت اما از وقتیکه رژیم غذایی گرفته وزن او به هفتاد کیلو گرام کاهش یافته است . نام برده اضافه میکند که او از روغن ، شیرینی باب و نان خشک، کمتر استفاده میکند، اما سبزیجات زیاد میگیرد.

ورزش هم در کم کردن وزن ت اثیر خوب دارد. سید یحیی صاحب جانی که از یک سال به اینطرف به یکی از کلپ های ورزشی میرود میگوید که تحت نطر استاد خود وزن او از نودوپنج کیلو گرام به هشتاد کیلو گرام رسیده است.

خالد هم از راه ورزش وزن خود را کم کرده است. او از شش ماه به اینسو فوتبال میکند و در این مدت ده کیلو وزن کم کرده است.

داکتر ذهین هم این تجارب را مفید دانسته واضافه میکند که ورزش ، توجه به خوراک ، پیاده روی ، را ه های مناسب برای کم کردن وزن شمرده میشود .

نظرات 5 + ارسال نظر

سلام دوست عزیز
وبلاگ قشنگی داری
اگه موافقی بیا اسم وبت رو در لینک باکسم بذار خوشحال میشم
موفق باشی
http://www.justpersian.net/UsersPage/acmilan11-Linkbox.html

اینم کد لینک باکس:
<!-- LinkBox Code :: [ Just Persian Services ] -->
<div align="center">
<iframe name="LB_justpersian" id="LB_justpersian" src="http://justpersian.net/linkbox/14707" frameborder="0" style="border:1px solid #000" width="400" height="150"></iframe>
</div>
<!-- LinkBox Code :: [ Just Persian Services ] -->

نسیمه 1387/04/24 ساعت 12:23 ق.ظ http://tlooekhorshid.blogfa.com/



سلام دوست عزیز . از معرفی باوبلاک شما خوش سدم .
بسیار زیبا ومفید مینو یسید . موفق باشید .
اگر وقت داشتید به من سر بزنید خوشحال میشوم.

معصومه 1387/04/29 ساعت 09:49 ق.ظ

سلام و خسته نباشید.

یوسف نیا 1387/05/16 ساعت 11:35 ق.ظ http://www.mehvar.com

سلام
همانطور که اطلاع دارید برای افزایش بیننده سایت یا وبلاگمان،موتورهای جستجو خیلی مهم هستند. و یکی از روشهای فوق العاده مهم و از همه جالبتر رایگان افزایش امتیاز در موتورهای جستجو ، تبادل لینک بین سایتها و وبلاگهاست.
سایت محور مشتاق تبادل لینک با شماست.
به همین منظور شما می توانید با ثبت لینکتان درhttp://www.mehvar.com/link/register.aspx بطور کاملا رایگان از این مزیت استفاده کنید. همچنین خواهشمندیم متقابلا لینک http://www.mehvar.com
را درسایت یا وبلاگ خود با یکی از عنوانهای :
سایت نیازمندیها
نیازمندیها
آگهی رایگان
فروشگاه اینترنتی
حراجی اینترنتی
لینکستان
قرار دهید. بدون اینکه اجباری در ثبت لینک ما داشته باشید در اولین فرصت و در سریعترن زمان لینکهای ثبت شده را تایید وارادتمان را کامل می کنیم.
نکته ضروری
با توجه به اینکه بعضی از دوستان هنگام تکمیل فرم ثبت لینک به قسمت کلمات کلیدی توجه خاصی ندارند و یا نام خود و یا کلماتی غیر مرتبط با سایتشان را قرار می دهند، حال آنکه این قسمت، چون توسط موتورهای جستجو ایندکس می شود از اهمیت فوق العاده بالایی برخردار هست. خواهشمندیم برای دریافت نتیجه مطلوبتر از ثبت لینکتان در سایت محور کلمات کلیدی سایتتان را که می خواهید افراد با جستجوی انها به سایت شما هدایت شوند حتما در این قسمت درج نمایید.

فرشته 1387/05/18 ساعت 02:04 ب.ظ

سلام نوید جان !
تمنا میدارم امتحانات بخیر سپری شده باشد.
و با اطمینان به خودت دارم حتما موفقانه از آن بدر شده یی
در مورد چاقی مطالعه نمودم. راستی که وزن گرفتن آسان و وزن کم نموده کاریست دشوار.
زمان که افغانستان بودم از لاغر رنج میبردم.
با غذا دوا و هر ترتیب مه میشد میخواستم کمی وزن بگیرم.
از لاغری زیاد خوشم نمیاید. با کوشش های فراون بالخره کمی موفق گردیم.
ولی حالا خیلی مواظبم زیاد وزن نگیریم. هاهااهاها
مطالب درج شده ویب شما خیلی سودمند هست.
موفق باشید.
خواهرت فرشته

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد