X
تبلیغات
رایتل

معلومات طبی و صحی

آخرین اخبار و جدیدترین معلومات

شکر (دیابت)

برخی از علایم شکر ادرار زیاد، اشتهای بیشتر ضعف و باختن وزن نزد مریض دیده می شود.

شکر از جمله امراضیست که مبتلایان آن در دنیا رو به افزایش است، گرچه عامل اصلی بیماری شکر معلوم نیست، اما گفته می شود نداشتن رژیم غذایی مناسب و وزن زیاد می تواند سبب مرض شکر شود.

به قول معاون علمی شفاخانه ابن سینا داکتر محمد نعیم همدرد، طی یک سال حدود 5960 مریض شکر به این شفاخانه مراجعه کردند، اما حالا 50 تا 60 نفر روزانه برای چک کردن شکر شان مراجعه می کنند.

بنابر عوامل مختلفه بعضا مواد قندی در بدن بعد از خوردن به انرژی تبدیل نمی شود به این ترتیب اندازه شکر در خون بالا می رود.

خانم شفیقه می گوید :"بیماری شکر دارم، پدر و کاکایم هم تکلیف شکر داشتند. به وزنم خیلی افزوده شده نمیدانم علتش شکر است، چاقی خودم و یا مسله ارثی است."

به گفته داکتر همدرد بیماری شکر بیشتر ارثی می باشد، همچنان رژیم غذایی نامناسب، تحرک و فعالیت کم وچاقی زیاد در وجود اشخاص سال خورده از عوامل مرض شکر به شمار می رود .

داکتر در ادامه می افزاید: "بعضی اوقات شکل دوم شکر در وجود اشخاص سال خورده ابتدا علایم مشخص ندارد از همین رو مریض در مورد بیماریش نمی داند .

افزایش وزن، خارش پنجه ها، کسالت و بی حسی از جمله نشانه های شکر بوده می تواند.

وقتی مریض از اثر بیماری دیگری به شفاخانه مراجعه می کند بعد از معاینه معلوم می شود که مریض به بیماری شکر مبتلا است ."

با وجود این هم بعضی از علایمی اندکه به بیماری شکر نسبت داده می شود مثلا:

ادرار مریض زیاد می شود، اشتهای خوب می داشته باشد، اما روز به روز ضعف و لاغری شامل حال مریض می شود.

در پوست مریض خارش پیدا شده چشم های وی سیاهی می کند دست ها و پا های مریض بی حسی پیدا کرده اگر زخمی در وجود او پیدا شود به آسانی جورنمی شود.

خانم شفیقه می گوید : "ابتدا به بیماری شکر و حالا به مریضی قلبی هم مبتلا شده ام، احساس ناتوانی می کنم، در راه رفتن چشمانم سیاهی می کند ."

داکتران تاکید دارند اگر بیماری شکر کنترول شود خطرناک نیست، درغیر آن نه تنها خطر خود بیماری افزایش می یابد بلکه زمینه پیدا شدن امراض دگری را هم مساعد می سازد.

برای صحتمند بودن خوبست تا ترکاری، میوه وسبزیجات را بیشتر شامل غذای خود سازیم

به خاطر صحتمند بودن، داشتن رژیم غذایی مناسب خیلی ضروری است، پس باید از غذاهای سرخ شده، چرب و شیرین کمتر استفاده کرد و توازن غذایی را در نظر گرفت.

خوبست تا ترکاری، میوه و سبزیجات را بیشتر شامل غذای خود سازیم.

و اما یکی از استادان پوهنتو ن کابل بدین باور است که سپورت، پیاده روی و در نظر گرفتن توازن غذایی توانسته از افزایش وزنش جلوگیری کند.

  
 
 
 
 
 
 
 
این مطلب از وب سایت فارسی بی بی سی گرفته شده است
تاریخ ارسال: 1387/07/11 ساعت 09:00 ب.ظ | نویسنده: احمد نوید | چاپ مطلب
نظرات (4)
1387/07/20 01:22 ق.ظ
آرین
امتیاز: 4 0
لینک نظر
سلام! استاد دانشگاه در ایران هستم و دانشجویان افغانی زیادی داشته‌ام که همگی خوب و فعال بوده‌اند. یکی از آنها را در ایران به تدریس در دانشگاه فرستاده‌ام و یکی هم بورس دانشگاه کابل در امریکا را گرفته. به سایتهای افغانی هم علاقمندم و از دیدن وبلاگتان خوشحال شدم. کاش دانشگاههای شما وبسایتهای کاملی داشت تا بشود از طریق آن با اساتید دانشگاههای افغانستان آشنا شد و به مبادلّ اطلاعات علمی پرداخت. به هر حال موفق باشید.
1387/07/21 11:56 ق.ظ
نسیمه
امتیاز: 0 0
لینک نظر
سلام دوست عزیز . مطالب جالب نوشتید موفق باشید اگر وقت داشتید بهمن سر بزنید منتظر حضور سبزت هستم.
1387/08/07 02:41 ب.ظ
ابتهاج
امتیاز: 1 1
لینک نظر
سلام هموطن گرامی.
برگه آموزشی جالبی دارید. به تبادل لینک موافقید؟
1388/06/15 01:22 ق.ظ
dilju
امتیاز: 0 0
لینک نظر
hi dear friend  
u 've made a very nice and useful weblog
by the way i m an afghan student in china i wanna study traditional chinese medicine so i wanna know ur opinion about this medicine and the usage in afghanistan
waiting 2 ur reply
thanx
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد