معلومات طبی و صحی

آخرین اخبار و جدیدترین معلومات

معلومات طبی و صحی

آخرین اخبار و جدیدترین معلومات

“تخم مرغ ” خوب یا بد

بیست سال بیش دست اندرکاران سلامت مواد غذایی به این نتیجه رسیدند که کلسترول موجود در تخم مرغ با وارد شدن به بدن انسان به کلسترول مسدود کننده عروق تبدیل می شود و به این ترتیب این ماده غذایی مفید از فهرست مواد غذایی سالم حذف شد.


بالاخره برخی دانشمندان در مطالعات مختلف دریافتند تخم مرغ نه تنها نباید از برنامه غذایی حذف گردد بلکه می توان آن رایک غذای مفید درنظر گرفت. 


به گفته محققان تخم مرغ حاوی ارزش غذایی زیاد ، پروتئینی با کیفیت عالی ، کم کالری و کم چرب است. دکتر پاتریشیا کندال متخصص تغذیه در دانشگاه کلرادو می گوید نباید تخم مرغ به لحاظ داشتن کلسترول از برنامه غذایی حذف شود.
در هرم غذایی این ماده به عنوان بخشی از گروه غذایی سرشار از پروتئین و در رده موادی مانند گوشت ، ماکیان ، ماهی و حبوبات خشک قرارمی گیرد.
بر اساس توصیه انجمن قلب آمریکا مصرف روزانه یک تخم مرغ قابل قبول است اما باید کلسترول موجود درآن را با سایر غذاها یی که طی روز مصرف می شود در نظر گرفت.
مبتلایان به بیماری های قلبی ، دیابت یا کسانی که سطوج کلسترول بد (
LDL
) خونشان بالاست باید مقادیر کمتر یا تخم مرغ های کوچکتررا مصرف کنند که کلسترول کمتری دارند.


یک تخم مرغ بزرگ کمتر از
۴ درصد دریافت کالری روزانه شخصی که در روز ۲۰۰۰ کالری می گیرد را در بر می گیرد.
همچنین شامل
۱۰ درصد پروتئین توصیه شده روازنه برای هر فرد ، آهن ارزشمند ، ویتامین های گروه B
شامل فولات که مصرف آن برای زنان باردار توصیه شده و املاح معدنی می باشد.
نشان داده شده کسانی که تخم مرغ می خورند ژیم غذایی بهتری دارند و بنا به نظر دانشمندان علت این است که این افراد تمایل به خوردن صبحانه بویژه تخم مرغ دارند. تخم مرغ دارای هر دو گروه چربی و پروتئن است و این دو احساس پربودن را به فرد می دهند.
البته نگرانی هایی در باره برخی بیماری های ناشی از مواد غذایی که با تخم مرغ ارتباط دارند همواره وجود اشته است. برای مثال یک عدد از هر بیست هزار تخم مرغ ممکن است آلوده به باکتری سالمونلا باشد.
این باکتری می تواند باعث ناراحتی شدید روده شود. پختن تخم مرغ بطور کامل در آب جوش این مشکل را بر طرف می کند. از نکات مهم درباره تخم مرغ نگه داری در یخچال و مصرف آن بلافاصله پس از پخت است. زرده آن باید کامل و شکل سالمی داشته باشد.
بهتر است سالمندان و افراد ی که سیستم ایمنی تضعیف شده ای دارند در خوردن تخم مرغ احتیاط بیشتری داشته باشند. به هرحال متخصصان امر تغذیه می گویند فوائد تخم مرغ از مضراتش بیشتر است. این فوائد علاوه بر ارزش غذایی شامل آماده شدن آسان ، مدت نگهداری نسبتا طولانی در یخچال ، قیمت تقریبا ارزان و خوشمزگی این ماده غذایی است.
حتی سالمندانی که مشکل متابولیک خاصی ندارند و کلسترول خونشان یز بالا نیست هم از نظرجویدن راحت و هم به لحاظ محتوای پروتئینی اش مفید است.
این روزها انواع مختلفی از تخم مرغ عرضه می شود. برخی انواع آن کلسترول کمتری دارند. تولید این تخم مرغ ها از طریق تغذیه مرغ ها با غذاهای گیاهی و روغن هایی مانند روغن کانولاست. یک تخم مرغ بزرگ می تواند حاوی
۳۰۰ میلی گرم کلسترول باشد و این نوع تغذیه مرغ می تواند میزان کلسترول را به ۲۰۰ میلی گرم کاهش دهد.
تخم مرغ های امگا
سه نیز تهیه شده اند که برای تولید شان مرغ ها با هدف افزایش محتوای اسیدهای امگا سه در تخم مرغ با روغن بذر کتان ، روغن ماهی و جلبک دریای تغذیه می شوند. تخم مرغ قهوه ای ، بژ، حتی خاکستری یا بنفش کمرنگ نیز در حال حاضر تولید شده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد