معلومات طبی و صحی

آخرین اخبار و جدیدترین معلومات

معلومات طبی و صحی

آخرین اخبار و جدیدترین معلومات

اولین عملیات قلب در افغانستان بعد از چهل سال

اولین عملیات قلب در افغانستان بعد از چهل سال

این نخستین بار پس از حدود چهل سال در افغانستان یک عملیات جراحی قلب با موفقیت انجام شده است.
الهه دختر۱۳ ساله، که دوکتوران تنها چند سال معدود زندگی برای او پیش بینی کرده بودند، پس از این عملیات جراحی در کابل سلامت خود را باز یافته است. این عملیات جراحی توسط یک دوکتور فرانسوی در مرکز درمانی فرانسه در کابل انجام شده است.

به گزارش «بی.بی.سی»، دوکتوران در این مرکز می‌گویند که اگر این عملیات صورت نمی‌گرفت، الهه بیش از دو یا سه سال دیگر زنده نمی‌ماند.
به گفته دوکتوران، عملیات جراحی قلب الهه، از مشکلترین عملیات‌ها در نوع خود بوده است، فلیپ مولر، یک دکتر فرانسوی در مرکز درمانی فرانسه گفت، قلب الهه از زمان تولد سوراخ بوده است.

در این عملیات، در کنار دوکتوران فرانسوی، یک دوکتور و دو نرس افغان نیز شرکت کرده‌اند.
مولر، انجام موفقیت‌آمیز عملیات جراحی قلب در کابل را از مهمترین دستاوردهای درمانی در این کشور خواند.

شفاخانه ها و مراکز درمانی در افغانستان ظرف بیش از دو دهه جنگ آسیب دیده‌اند و هم اکنون در بسیاری از مناطق دور دست این کشور، مردم به ابتدایی ترین امکانات درمانی دسترسی ندارند.
اگرچه مریضان قلبی در افغانستان پیش از این نیز تحت درمان داکتران افغان قرار داشته اند ولی این مریضان برای اجرای عملیاتهای جراحی مجبور بودند به کشورهایی چون پاکستان و هند بروند.

در مورد هزینه این عمل جراحی در کابل توضیح داده نشده است ولی داکتران می‌گویند عمل جراحی قلب در خارج از افغانستان همواره با مخارج گزافی انجام می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد